
Изображение: Les Cunliffe, Dreamstime.com (Creative Commons)
Възрастта, на която децата научават втори език може да има определящо значение за структурата на мозъка в зряла възраст, показа ново изследване.
Резултатите сочат, че мозъчното развитие е сходно при едновременното възприемане на един или два родни езика. Ученето обаче на втори език след усвояването на родния първи, изменя мозъчната структура, особено в зоната на долния фронтален кортекс. Лявата част на този регион става по-плътна, докато лявата изтънява.
Кортексът е многопластова съвкупност от неврони (мозъчни клетки), изпълняваща основна роля в когнитивните функции що се отнася до мисленето, езика, съзнанието и паметта.
Според изследването, проведено от Оксфордския университет и университета Макгил, научаването на втори език, след ранното детство, стимулира развитието на нови връзки между невроните и невронен растеж. Подобни изменения се наблюдават при придобиването на сложни двигателни умения като жонглирането например. Авторите на научната публикация смятат, че трудността, с която се сблъскват някои хора при ученето на втори език в по-късен етап от живота си, може да се обясни на структурно ниво.
„Колкото по-късно в живота се възприеме втория език, толкова по-големи са измененията в долния фронтален кортекс“, казва д-р Денис Клайн, водещ автор на изследването. „Нашите резултати дават структурни доказателства в подкрепа на това, че възрастта на научаване е от критично значение за развитието на структурата за учене на езици“, обяснява още д-р Клайн.
Използвайки специално разработен за целта софтуер, учените изследвали снимки на мозъци, направени с ядрено-магнитен резонанс, на 66 души, знаещи два езика и 22 души, които говорели само един език. (Източник: McGill University)