Ново изследване показва, че децата не разбират конкурентното поведение до възраст 4 годинки.
Екип изследователи от университета Уоруик и Университета на Залцбург открили, че повечето деца под 4 г. нямат разбиране за гледната точка на останалите хора – и по специално, че действията на другите се обуславят от собственото им разбиране за ситуацията.
Йоханес Рослер и неговите колеги провели експеримент със 71 деца на възраст между 3 и 5 годинки. Първоначално те решили да проверят дали те разбират, че понякога хората действат на базата на грешни вярвания.
В класическа постановка от този тип децата наблюдавали как друго дете оставя шоколад в чекмедже и отива да си играе. След това някои премествал шоколада на друго място – в шкаф – а децата, които са обект на изследването, виждали това. Тяхната задача накрая била да отговорят на въпроса къде ще потърси момчето шоколада, когато реши да си го вземе.
Повечето деца под 4 г. смятали, че момчето ще отиде директно към шкафа, въпреки че то няма как да знае, че шоколада е преместен там.
„По-големите деца са склонни да предвидят, че то ще отиде към чекмеджето, което е и верният отговор, защото момчето вярва, че шоколада е там. Така че, на по-малките деца изглежда им липсва развито разбиране за това, че преднамерените действия на хората отразяват тяхната перспектива (вярвания) и как най-добре могат да постигнат целта си“, обяснява Рослер.
След това изследователите провели игра, в която децата трябвало да хвърлят зарче и да сложат съответното число мъниста на стойка пред себе си. Играта се печелела от този, който пръв напълни своята стойка. Същевременно мънистата можело де се взимат от кофичка достъпна за всички или от стойките на другите играчи.
При тази постановка взимането на мъниста от кофичката е неутрален ход, докато това от стойката на противник не само цели по-бързото постигане на собствената цел, но и предотвратява евентуалното напълване на стойката от опонента.
Резултатите показали, че много малко от децата, който не се справили успешно с теста с момчето и шоколада предприемали по-агресивния конкурентен ход да вземат мъниста от чуждите стойки. Това било така дори, когато те самите страдали от тази тактика от страна на други играчи – те не „отвръщали“.
Според Рослер това означава, че децата, „които не разбират как преднамерените действия могат да бъдат резултат от грешни вярвания, също така се затрудняват с разбирането на идеята за съревнование“. (Източник: University of Warwick)