
Учените от Университета на Рочестър установили, че могат да получат много по-качествена информация за "зрелостта" на детския мозък, като наблюдават активността му при деца гледащи "Улица Сезам". Снимка: USO
Не само децата могат да научат нещо от Улица Сезам, но и учените, занимаващи се с мозъчното развитие, намират детското предаване за полезно. Оказва се, че по мозъчната активност на децата, когато гледат предаването, може да се предвиди дали ще се справят добре с математиката и езика.
Повечето изследвания, които се опитват да установят връзката между характера на мозъчната активност и математическите/езикови способности, използват прости задачи и краткотрайни стимули. Например, участниците в проучването трябва да реагират по определен начин на индивидуални тонове или картинки с предмети, докато мозъчната активност се наблюдава с ядрено магнитен резонанс.
Но Джесика Кантлон и Роси Ли в Университета на Рочестър установили, че могат да получат много по-качествена информация ако изучават развитието на мозъка чрез наблюдаване на активността му при деца, гледащи образователни филмчета от истинския свят.
И така, доброволците, участващи в изследването били 27 деца на възраст между четири и единадесет години и 20 възрастни. Всички гледали 20 минути от Улица Сезам, в които се говорело за различни теми, включително за букви и цифри. След това децата направили стандартизирани тестове за математическа и езикова интелигентност.
Учените направили карта на „зрялата” мозъчна активност при възрастните, гледащи филмчето и сравнили тази карта с мозъчната активност на децата. Открили, че колкото повече мозъчната активност на децата се приближава до „зрялата” активност при възрастните, толкова по-добре се справят с тестовете.
Подобен подход при разглеждането на два отделни региона бил особено добър „предсказател” на резултатите на тестовете. По-„зрялата” активност в единият регион, намиращ се между двата париетални лоба, означавала, че детето ще се справи добре с математическите въпроси на теста. Знае се, че тази зона е свързана с обработката на цифри. По аналогичен начин активността в мозъчен регион, свързан с формирането на речта (зона на Брока) се свързвала с оценката от вербалните въпроси.
За да видят доколко методът с Улица Сезам е по-добър от по-простите методи, при които участниците изпълняват кратки логически задачи, учените повторили експеримента, замествайки образователното филмче с изпълнението на прости задания. Мозъчната активност на възрастните и децата този път била измервана, докато те гледали двойки цифри, думи и форми на екран и казвали дали си съответстват. Резултатите от този експеримент, обаче, не били достатъчно добри при предвиждането на резултатите на тестовете.
И така, новият метод може да бъде много по-ефективен подход за изследване на развитието на мозъка. Също така е значително по-забавен за участниците.
Източник: Weaver J (2013) Sesame Street Provides Lessons about Natural Brain Development in Children. PLoS Biol 11(1): e1001463. doi:10.1371/journal.pbio.1001463