Изследване на учени от САЩ и Великобритания показва, че човек възприема чужди езици най-лесно и най-добре на възраст от 2 до 4 години.
Именно през този период мозъкът може максимално за развива езиковия си потенциал.
Резултатите от изследването показват също, че при забавяне на речевото развитие е критично намесата да бъде извършена в рамките на този времеви прозорец.
Учените от Импириъл колидж и от университета Браун в Род Айлънд извършили мозъчно сканиране на 108 деца с нормално развитие на възраст от една до шест години. Обект на изследването била миелиновата обвивка на невронните влакна в мозъка, която започва да се формира с раждането. Миелинът изпълнява ролята на изолатор по подобие на пластмасовата обвивка на електрическите кабели.
Учените установили, че разпределението на миелина завършва на 4 години. Това означава, че мозъкът е най-гъвкав в етапа на развитие преди тази възраст.
Именно по тази причина „потапянето“ на деца в двуезична среда до 4-годишна възраст им предоставя най-добър шанс за усвояване и на двата езика. Освен това, изследването навежда на мисълта, че в този времеви отрязък външните влияния имат най-голямо значение за когнитивното развитие.
Известно е, че ранното детство е време, в което езиковите способности се развиват много бързо. Така например бебетата на 12 месеца притежават речников запас от 50 думи, а до 6 години той се разширява до 5000 думи.
Тъй като езиковите умения са съсредоточени в предната лява част на мозъка учените очаквали повече миелин да се образува в тази зона докато децата развиват езиковите си умения. Те окрили, че количеството си остава същото, но ефектът му върху езиковите способности е най-голям преди 4-годишна възраст. (Източник: БТА)