Две нови изследвания показват негативния ефект от въздействието на комбинация от препарати, широко използвана в земеделието, върху способността на пчелите да учат.
Д-р Кристофър Конъли и неговият екип от университета на Дъндий проучили въздействието на приложението на два пестицида върху мозъка на насекомите – единия е предназначен за посеви, а другия се поставя в пчелините, за ги предпази от определен паразит.
В лабораторен експеримент, пчели били изложени на нива на препаратите, за които учените сметнали, че отговарят на тези, с които насекомите реално се сблъскват в околната среда.
Резултатите показали, че и двете вещества влияят върху една и съща зона в мозъка, свързана с ученето. Те предизвиквали загуба на функция в нея, а ефекта се засилил при комбинирана употреба на препаратите.
Според учените това е първото изследване, което показва, че тези пестициди оказват директен ефект върху физиологията на пчелите. То е свързано и с работата на втора група учени от университета на Нюкасъл – д-р Жералдин Райт и д-р Сали Уилямсън.
В своето проучване те установили, че когато медоносните пчели били изложени в течение на 4 дни на въздействието и на двата пестицида, 30% от тях не били способни да учат или се справяли зле със задачи тестващи паметта им. В този експеримент, насекомите били захранени с захарен разтвор смесен с пестициди в нива, също отговарящи на тези, които е възможно да се срещат в околната среда.
„Пчелите имат сложно поведение при набавянето на храна, което налага заучаването и помненето на флорални характеристики, свързани с процеса”, казва д-р Райт. „Увреждане на тази важна функция има сериозни последици за оцеляването на колонията медоносни пчели, защото ако не могат да учат, те не могат да намират храна”, обяснява тя.
И двете групи учени изразяват своите опасения по отношение на употребата на пестициди, които са насочени срещу една и съща зона в мозъка и потенциалните рискове за насекоми, които не са предвидената цел на препаратите. (Източник: Biotechnology and Biological Sciences Research Council)