
Илюстрация: University of British Columbia
Хората са по-малко склонни да направят дарение, когато им се предостави възможност да подкрепят съответната кауза в социалните мрежи, показа ново изследване на Университета на Британска Колумбия в Канада.
„Благотворителните организации неправилно допускат, че свързването им с хора в социалните мрежи винаги води до по-смислена подкрепа“, казва Кърк Кристоферсън от университета.
„Изследването ни показва, че ако хората могат да обявят подкрепа за благотворителна организация публично в социалните мрежи, това може да ги направи по-малко склонни да дарят за съответната кауза впоследствие“, обяснява Кристоферсън.
Резултатите от проучването наливат още масло в огъня на спора за това, че платформи като Фейсбук превръщат хората в „слактивисти“ (от slack на англ. = отпуснат, мързелив), защото им позволяват лесно да подкрепят нещо без реално да вложат средства и усилия за това.
В редица експерименти изследователите поканили участниците да подкрепят безплатно дадена кауза, като се включат във Фейсбук група, подпишат петиция или си сложат значка или друг такъв символ. След това те били помолени да направят донации или да извършат доброволческа работа.
Резултатите показали, че колкото по-публична е изявата, толкова по-малко вероятно е впоследствие съответният участник в експеримента реално да подкрепи съответната кауза. Ако от друга страна на хората се предоставела възможност да изразят подкрепата си по-дискретно – чрез конфиденциално подписване на петиция например – било по-вероятно те да допринесат смислено в бъдеще.
Според изследователите резултатът в първия случай се дължи на факта, че публичната подкрепа задоволява необходимостта на човек да изглежда добре в очите на другите и по този начин намалява неотложността на истинското деяние. От друга страна по-дискретната подкрепа позволява на хората да се асоциират с целите на каузата без „печалбата“ на публичното одобрение. (Източник: University of British Columbia)