Ако искате да усвоявате лесно езици, трябва внимателно да избирате родителите си, смятат учени от Норвежкия университет за наука и технологии.
Според изследователите добрата работна памет е може би най-важната функция на мозъка по отношение на ученето на нов език. А паметта, смятат те, преди всичко зависи от гените ни.
Проф. Мила Вълчанова от катедрата по съвременни чужди езици в университета е провела проучване, включващо около сто 10-годишни ученика в начално училище в Норвегия. То навеждат на мисълта, че паметта е основен фактор за развиването на добри езикови умения и компетентност.
„Резултатите ни показват ясна статистическа корелация между високо ниво на езикова компетентност и добра работна памет при учениците, с които направихме тестовете“, казва Вълчанова.
Децата, участващи в проучването, посещават училища в провинцията или в града, но и в двата случая норвежкия е майчин език. Учените изследвали езиковите им способности на норвежки и английски език, както и работната им памет. Всички тестове били проведени устно, за да може нивото на грамотност да не окаже влияние върху резултатите.
„Корелацията между добри езикови способности и добра работна памет беше ясна. Това беше вярно за всички индивидуални под-тестове проведени в изследването, както и за общата оценка на езиковия тест по норвежки“, казва Вълчанова.
Според учените резултатите противоречат на някои общоприети допускания, че децата учат езици независимо от когнитивните си способности.
„Работната памет е важна не само за ученето на нови думи, но и за цялостната езикова компетентност в области като граматиката. Тя е свързана със способността ни да събираме информация и да работим с нея, както и да запаметяваме и манипулираме лингвистични и други стимули в мозъка“, обяснява Вълчанова. (Източник: The Norwegian University of Science and Technology)