Светът отбелязва днес 20-годишнината от пускането на услугата за кратки текстови съобщения, известни още като есемеси, съобщи ИТАР-ТАСС.
По този повод създателят на тази технология Нийл Папуърт разказа за първото изпратено по този начин съобщение, което завинаги промени света на мобилните комуникации.
Британският инженер заяви по телевизия „Скай нюз“, че и досега не може да повярва, че предложеният от него метод за комуникация можел да стане сериозна конкуренция на гласовите повиквания.
Първият есемес в сегашния му вид бил изпратен на 3 декември 1992 година, когато 22-годишният сътрудник на „Сема груп“ Нийл Папуърт тествал новата технология за мобилния оператор „Водафон“.
Текстът на това първо съобщение съдържал само две думи – „Честита Коледа!“, който един от неговите колеги разчел на своя телефон „Орбител-901″. Първият SMS бил изпратен от компютър към мобилен апарат.
Отначало нито сътрудникът на „Сема груп“, нито мобилният оператор осъзнали значението, което ще придобие само след броени години тяхното откритие. Именно заради това едва към 2000-та година компаниите провайдъри позволиха на своите клиенти да общуват чрез есемеси от мобилните си апарати.
Новата услуга се оказа излкючително популярна сред младите и ценящи времето си потребители, на които им се налага да вършат няколко неща едновременно. Тя е и значително по-евтин метод за комуниация от гласовите повиквания.
„Преди 20 години, тествайки тази технология, аз не се досещах за бъдещото й значение“, разказа Папуърт. „Едва за 10-годишния юбилей на есемеса, гледайки стремителното развитие на услугата, започнах да разбирам, че това наистина е епохално откритие. А сега изминаха още 10 години и възможностите за използването му значително нараснаха!“.
Според телевизионния канал „Скай нюз“ през изминалата година във Великобритания са били изпратени над 150 милиарда кратки текстови съобщения – три пъти повече, отколкото преди пет години.
Най-често използват услугата подрастващите на възраст между 12 и 15 години. Те си изпращат средно по 193 съобщения на седмица, а останалите възрастови групи я ползват 4 пъти по-рядко. (Източник: БТА)